Tips Mengurangkan Rambut Gugur Bagi Ibu Selepas Bersalin

Tuesday, November 07, 2017

Kenapa ye asal rambut gugur je dikaitkan dengan perempuan? Apa orang lelaki tak ada masalah rambut gugur ke? Hahaha kes tak puas hati seorang isteri bila rambut gugur penuh kat lantai rumah. Penat vacum!

Masalah rambut gugur ni banyak terjadi pada wanita terutama selepas bersalin. Macam KakNi la selepas bersalin je rambut gugur dengan meriahnya tak payah guna sikat guna jari pun boleh! Huhuhu..



Tiap kali belai rambut je dapat segenggam rambut gugur.  Berkali belai berkali sikat dapat la bergenggam-genggam rambut gugur. Lama-lama botak la rambutku..

Apa Punca Rambut Gugur Pada Wanita?
  • Perubahan hormon
Masa wanita mengandung paras hormon progesteron dan estrogen adalah tinggi. Waktu ni pertumbuhan rambut berada dalam fasa rehat.

Sebab itu, pada waktu hamil wanita kelihatan berseri-seri dan rambut juga berkilat. Selepas bersalin, paras hormon akan kembali normal dan waktu ini wanita akan mengalami masalah rambut gugur.

Rambut akan semakin menipis apabila rambut yang berterusan gugur menyebabkan ia tidak sempat tumbuh.
  • Stress
Tekanan sebagai seorang ibu, isteri dan pekerja memerlukan semangat yang kental sebagai seorang wanita. Hinggakan kadang-kadang nak jaga kebersihan rambut pun tak sempat.

Mandi pun ala kadar sahaja kerana sibuk menguruskan anak-anak dan keluarga. Rambut yang gugur pun tak sempat nak diberi perhatian akibatnya rambut kian hebat gugur. 
  • Penuaan Dan Faktor Usia
Semakin seorang wanita menginjak ke usia tua, sel-sel juga akan turut mengalami fasa penuaan malah lagi pantas dari penuaan usia kita sekiranya kita tidak membekalkan badan dengan nutrisi yang cukup untuk keperluan sel.

Apabila sel mengalami penuaan, ia akan semakin kurang menyerap nutrien untuk pertumbuhan rambut.
  • Corak pemakanan
Kurangnya pemakanan yang sihat menyebabkan masalah rambut gugur menjadi semakin buruk. Ini kerana nutrisi yang sepatutnya diserap oleh badan semakin berkurangan.

Nutrisi Yang Sihat Untuk Rambut Dengan Set Asas Shaklee

Seperti mana kita yang perlukan makanan yang sihat untuk kekal hidup sihat begitu juga dengan sel badan kita. Mereka perlukan nutrisi yang baik untuk mengekalkan kesihatan sel mereka.

Set Asas Shaklee yang membantu dalam memberi vitamin untuk memelihara dari keguguran rambut terdiri daripada :

  • ESP
  • Vitalea Multivitamin
  • Bcompleks
  • Omega
  • Vitamin C-Plus

Manfaat Set Asas untuk rambut gugur :
  1. Soya ESP membantu memberi protien yang cukup untuk folikel rambut dan menjadikannya kuat dan lebat
  2. Manfaat zat besi bagi menguatkan rambut dan menggalakkan pertumbuhan rambut yang sihat. Zat besi juga membantu mengangkut oksigen ke folikel rambut supaya rambut dapat tumbuh dengan sihat dan kuat.
  3. Bcompleks yang lengkap dengan kesemua 8 kumpulan vitamin B memainkan peranan yang sangat penting untuk memberi tenaga, meningkatkan metabolisme, saraf, otot, kulit, kuku dan rambut
  4. Pengambilan vitamin B menggalakkan pertumbuhan sel yang sangat penting untuk kesihatan rambut
  5. Kekurangan zinc boleh menjadi satu punca utama kepada keguguran rambut. Jadi pengambilan zinc amat penting untuk memastikan rambut kekal kuat dan sihat.
Rimas kan rambut gugur ni. Stress jugak la bila segenap penjuru rumah terselit rambut. Nak atasi rambut gugur? Nah segera klik esell ni untuk shopping secara online!



Atau nak terus hubungi KakNi pun boleh!

Aniey Yusoff
ID : 887558
Sms/Whatsapp : 0137773122
COD : Wangsa Maju Keramat AU

You Might Also Like

0 comments

Terima Kasih Atas Komen Anda Semua

Google+ Followers

Hubungi Aniey

Name

Email *

Message *

Subscribe blog Aniey