10 Jenis Makanan Yang Pesakit Kencing Manis Kena Pantang Dan Elakkan

Thursday, August 02, 2018

Apabila sudah disahkan doktor bahawa kita menghidap kencing manis maka perkara pertama yang harus diubah terlebih dahulu ialah corak pemakanan kita (mencegah dari awal itu sentiasa lebih baik)



Kalau dulu kita jenis yang balun semua makanan tanpa beringat maka tabiat itu harus diubah. Suka makan nasi? Umum mengetahui nasi merupakan makanan ruji rakyat Malaysia dan KakNi sendiri kalau sehari tak jumpa nasi rasa tak lengkap la hidup hihi..

Nasi merupakan sumber nutrisi karbohidrat dan korang tau tak kenapa karbohidrat merupakan 'musuh' utama kepada penghidap diabetes?

Karbohidrat memberi kesan besar pada kandungan gula dalam darah kerana kehadirannya akan dihurai kepada gula atau glukosa dan diserap ke dalam aliran darah. 

Justeru..adakah makanan dalam kategori karbohidrat sahaja yang patut dielakkan oleh pesakit diabetes? Di bawah Ini adalah contoh jenis makanan yang pesakit manis perlu elakkan :

1) Makanan yang mengandungi karbohidrat sederhana seperti beras putih, roti yang dibuat dengan tepung putih, kentang goreng dan juga bijirin.

2) Makanan berlemak seperti salad dressing dan mayonise

3) Makanan tinggi protien seperti daging merah, ia juga mempunyai lemak yang sangat tinggi

4) Produk tenusu yang sudah diproses seperti susu UHT, yogurt dan aiskrim. Ini kerana produk olahan susu ini mempunyai kandungan lemak yang sangat tinggi.

5) Minuman segera seperti 3 in 1, minuman karbonat, minuman tenaga dan juga bir yang sangat tinggi dengan kandungan gula.

6) Makanan segera dan cepat saji kerana sangat tinggi dengan bahan pengawet dan bahan kimia

7) Buah-buahan yang berindeks glisemik tinggi seperti pisang, rambutan, nangka, mangga, durian dan duku.

10) Jenis sayuran di dalam tin dan dimasak menggunakan keju, sos dan mentega

Pendek kata, semua makanan ini perlu dielakkan atau diambil dalam kadar yang sangat kecil sahaja. 

Di dalam pada berpantang jenis makanan ini, sangat disyorkan pada pesakit diabetes untuk mengamalkan Vivix minuman botani kesihatan yang sangat bermanfaat untuk mengawal kepekatan gula dalam darah.



Untuk dapatkan Vivix anda hari ini segera hubungi saya :

Aniey Yusoff
ID :887558
Whatsapp : 0137773122
COD : Wangsa Maju Keramat AU

You Might Also Like

1 comments

Terima Kasih Atas Komen Anda Semua

Hubungi Aniey

Name

Email *

Message *